TOP 6 hybrydowych SUV-ów

Napędy hybrydowe przeżywają renesans. Rok po roku padają w tym segmencie kolejne rekordy. Po ulicach jeżdżą wspomagane silnikami elektrycznymi auta segmentu D, kompakty a nawet samochody miejskie. Przyszedł też czas szturmu na klasę SUV-ów.

QZUktoAQmh0dHA6Ly9vY2RuLmV1L2pjbXNmb3JiZXMvY2U2YWE1YzQtOGY3ZC00NDBlLTk4NTItYWY0MjFiODJiODBjLmpwZ5GTAs0CigA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Od samego początku zdecydowanym liderem rynku aut hybrydowych jest Toyota. To inżynierowie tej firmy jako pierwsi uwierzyli, że przyszłość należy do napędów mieszanych. Dziś wiadomo, że mieli rację. W ciągu 20 lat Toyota sprzedała ponad 10 milionów pojazdów wyposażonych w jednostkę spalinowo - elektryczną. Wzrost sprzedaży hybryd w szczególności dotyczy Europy. W Polsce co roku zwiększa się ona o kilkadziesiąt procent. Przestaliśmy bać się nowości - przynajmniej sądząc po liczbie hybrydowych taksówek. Europa kompletnie nie kupiła pomysłu Toyoty na samochody wodorowe, ale doceniła hybrydy. Bardzo powoli lecz systematycznie zastępują one diesle. I dobrze, w przepadku napędów mieszanych nie trzeba oszukiwać, by spełnić normy ekologiczne.

Od samego początku zdecydowanym liderem rynku aut hybrydowych jest Toyota. To inżynierowie tej firmy jako pierwsi uwierzyli, że przyszłość należy do napędów mieszanych. Dziś wiadomo, że mieli rację. W ciągu 20 lat Toyota sprzedała ponad 10 milionów pojazdów wyposażonych w jednostkę spalinowo - elektryczną. Wzrost sprzedaży hybryd w szczególności dotyczy Europy. W Polsce co roku zwiększa się ona o kilkadziesiąt procent. Przestaliśmy bać się nowości - przynajmniej sądząc po liczbie hybrydowych taksówek. Europa kompletnie nie kupiła pomysłu Toyoty na samochody wodorowe, ale doceniła hybrydy. Bardzo powoli lecz systematycznie zastępują one diesle. I dobrze, w przepadku napędów mieszanych nie trzeba oszukiwać, by spełnić normy ekologiczne.

- W marcu 2017 roku łączna liczba samochodów hybrydowych, które Toyota sprzedała w Polsce, przekroczyła 21 tys. sztuk. Polacy przekonali się do tego napędu, a potwierdza to wynik pierwszego kwartału bieżącego roku wynoszący 4135 sprzedanych egzemplarzy - mówi Mirosław Sochacki, Corporate Sales Manager w Toyota Motor Poland. - To osiągnięcie, które stawia nasz kraj na ważnej pozycji nie tylko w Europie Wschodniej, ale i całej Europie. Coraz więcej firm sięga po technologię hybrydową wprowadzając do swoich flot samochody z takim właśnie napędem. Kupujący doceniają w nich nie tylko komfort, bezpieczeństwo oraz szeroką gamę modelową, ale również niższe kwoty całkowitej eksploatacji.

Ostatnie 10 000 egzemplarzy hybrydowych Toyot Polacy kupili w ciągu 12 miesięcy. Przyczyniło się do tego wejście na rynek w 2016 roku trzech ważnych modeli - Priusa 4. generacji, SUV-a RAV4 Hybrid i zupełnie nowego crossovera C-HR Hybrid.

- Rosnącą wartością samochodów hybrydowych jest nie tylko popularność wśród klientów prywatnych. Do ekoaut przekonują się też floty. Małe i duże firmy doceniają realne korzyści, które przynosi eksploatacja. Mowa chociażby o tym, że połączenie motoru benzynowego i elektrycznego pozwala zdecydowanie obniżyć wyniki spalania, a ponadto za sprawą niskiego wskaźnika awaryjności przenosi się na niskie koszty eksploatacji. Klienci biznesowi cenią w hybrydach jeszcze jedno: wysoką wartość odsprzedaży - dodaje Mirosław Sochacki.

Podobnie optymistycznie o przyszłości hybryd w Polsce mówi się w Volvo. W tej chwili w ofercie tej firmy jest tylko jeden produkt o napędzie elektryczno-spalinowym. Mowa tu o flagowym okręcie szwedzkiego producenta: XC90 T8. To najlepiej wyposażony, najbardziej zaawansowany technicznie i co za tym idzie najdroższy model w salonach Volvo. Mimo że jego cena zaczyna się od 330 tys, zł, od premiery w 2016 roku auto stanowi 12-15 proc. sprzedaży modelu XC90. W ubiegłym roku ponad stu klientów wyjechało z salonów wersją hybrydową (pamiętajmy, że mówimy o aucie premium).

Volvo niedawno ogłosiło szturm na rynek hybryd. - Spośród wszystkich producentów segmentu premium, to właśnie Volvo jest tym, który najlepiej przygotował się do nadchodzących zmian technologicznych i rynkowych - przekonuje Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland. - Nasze nowe płyty podłogowe są dostosowane do napędów spalinowych i hybrydowych typu plug-in. W 2019 roku zaoferujemy samochód w pełni elektryczny. Każdy nasz model będzie dostępny w wersji hybrydowej. Zamiast oferować paliwożerne silniki o dużej pojemności, dla których legislacja w przyszłości nie będzie zbyt łaskawa, łączymy mocne dwulitrowe silniki z napędem elektrycznym. Nasza konkurencja przechodzi obecnie z pozycji krytyki tego pomysłu do wiernego naśladownictwa.

Wszyscy importerzy mający w ofercie hybrydowe SUV-y zgodnie przyznają, że prawdziwy boom hybrydowy jeszcze przed nami. - Polska to bardzo trudny rynek dla aut hybrydowych, które z natury rzeczy są droższe od porównywalnych modeli z tradycyjnym napędem. W innych krajach klienci kupujący pojazdy mniej zanieczyszczające atmosferę mogą liczyć na ulgi skarbowe, auta te nie są obłożone akcyzą, niższe są za nie opłaty drogowe etc. U nas niestety nikt o tym nie myśli – mówią przedstawiciele importerów.

I chyba coś w tych słowach jest. Mocno nagłośniony niedawno program elektryfikacji polskiej motoryzacji może okazać się polityczną wydmuszką. W czasie prac sejmowych nad nim padło już stwierdzenie, że nie stać nas na zwolnienie tych samochodów z akcyzy. To duży błąd, bo jak nie zaczniemy dbać o środowisko, zginiemy w smogu.

źródło: auto.forbes.pl/hybrydowe-suv-y-top-6,artykuly,212379,1,1.html